L’incendi en la Ciutat de la Justícia deixa al descobert riscs laborals imperdonables

Des d’un primer moment, passat dilluns, Intersindical va desplaçar les persones responsables de l’àrea de Salut Laboral del sindicat per a posar-se a disposició i col·laborar de manera permanent amb les companyes i companys que treballen en aquest “mega-edifici” de dubtosa operativitat.

13 / 09 / 2017 | Intersindical salut laboral justicia incendi

L’incendi de passat diumenge en la Ciutat de la Justícia ha deixat al descobert dèficits imperdonables en prevenció de riscs laborals

No anem a incidir ara en les reiterades intervencions del sindicat respecte als nombrosos dèficits d’aquest centre, tant des de la perspectiva d’espai de treball, com d’espai públic que atén quotidianament centenars de ciutadanes i ciutadans. El que si anem a fer, però, és denunciar la gestió del tot irresponsable de l’accident que ha fet la conselleria, en prioritzar la imatge institucional per davant de la protecció de les seues treballadores i treballadors.
En eixe sentit, per al sindicat resulta imperdonable que després d’haver tardat a respondre a l’exigència de les persones delegades de salut per a suspendre l’activitat laboral des d’un primer moment, aquesta s’ha reprès avui, dimarts, sense haver realitzat una neteja exhaustiva de l’edifici i sense haver avaluat seriosament les conseqüències per a la salut del personal de l’exposició a uns residus que tot i no ser tòxics, resulten extremadament irritants per a les mucoses els efectes dels quals varien depenent de la sensibilitat de les persones.
És per això que s’ha hagut de desplaçar un punt d’atenció sanitària que ha hagut atendre la simptomatologia de companyes i companys afectats d’irritacions oculars, dificultats respiratòries, vòmits, cefalea .... I fins que els i les membres del comitè de salut no s’han plantat, arribant a afirmar que anaven a recomanar el personal paralitzar l’activitat, no s’ha pres la decisió de tornar a suspendre l’activitat en la Ciutat de la Justícia durant cinc dies com a poc, fins a proper dimarts 19 de setembre.
Durant aquest període, ara si, el Comitè de Salut es reunirà cada dia a les 12 hores, es realitzarà una neteja a fons –amb el maquinari industrial que exigeix aquest tipus d’intervenció, com han recomanat els serveis sanitaris de l’INVASSAT- i s’avaluarà exhaustivament la situació de l’edifici abans de la tornada del personal.
Arribat erl moment, perquè ara mateix l’objectiu prioritari és protegir la salut del personal, Intersindical Valenciana exigirà respostes i responsabilitats per una actuació molt greu que ha posat en perill la salut de les nostres companyes i companys.
A més a més, amb el mateix propòsit de protegir la salut, proposarem la conselleria previsió i organització per a dotar els recursos humans necessaris per a que la reincorporació al treball no esdevinga un nou risc per a la salut en haver d’enfrontar la sobrecàrrega de feina acumulada durant aquesta suspensió de l’activitat, perquè no hem d’oblidar que l’activitat es suspèn però la justícia no es pot aturar i els terminis establerts continuen marcant el ritme.
Es per això que demanem la conselleria seny i sensibilitat per a no continuar augmentant un seguit d’errades que determinen una dinàmica perversa amb la qual com a contraprestació a les retribucions s’exigeix, a més del nostre treball, la nostra salut.